Τι να προτιμήσω;

Ατομικό μάθημα Γερμανικών ή μάθημα σε τμήμα;

Ποια είναι η σωστή επιλογή

Το να μάθει κανείς μια ξένη γλώσσα είναι σημαντική απόφαση. Ποια είναι όμως η σωστή επιλογή ως προς τον τρόπο; Διάβασε τα παρακάτω σημεία και αποφάσισε τι είναι πιο κατάλληλο για σένα!

Γιατί είναι το μάθημα σε τμήμα συνήθως η ενδεδειγμένη επιλογή;

  1. Είναι σημαντικά πιο οικονομικό από το ατομικό μάθημα. Συνολικά (ή ανά ώρα) το μάθημα σε οργανωμένο τμήμα (5-10 ατόμων) είναι πιο συμφέρουσα επιλογή. Ισχύει ότι στα τμήματά μας κάνουμε αρκετές ώρες μάθημα αλλά αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους πετυχαίνετε τους στόχους σας. Με απλά μαθηματικά, το μάθημα σε οργανωμένο τμήμα είναι η πιο έξυπνη οδός.

  2. Ευκολότερη προσήλωση στο στόχο. Η συμμετοχή σε ένα οργανωμένο μάθημα, ειδικά για τους ενήλικες, αποτελεί κίνητρο για συνεπή παρακολούθηση και καλύτερη επίδοση. Δεν είναι εύκολο να ακυρωθεί ένα μάθημα, και όταν αυτό - για λόγους ανωτέρας βίας - συμβαίνει, πάντα αναπληρώνεται.

  3. «Μαθαίνουμε από τους συμμαθητές μας». Κάθε φορά που κάποιος εκφράζει μια απορία ή διορθώνεται, οι υπόλοιποι μπαίνουμε στο ρόλο του διορθωτή και επιβεβαιωνόμαστε (ή όχι) από τον καθηγητή. Πολύ πιθανό επίσης να έχουμε και εμείς την ίδια απορία, αλλά για οποιοδήποτε λόγο να μην την εκφράζουμε. Η ύπαρξη συμμαθητών είναι βασικότατο συστατικό του καλού μαθήματος.

  4. Είναι ευκαιρία για εύκολη και ευχάριστη κοινωνικοποίηση. Στην τάξη συναναστρεφόμαστε ανθρώπους κοντινής ηλικίας και με παρόμοια ενδιαφέροντα, και στα πλαίσια του μαθήματος γινόμαστε μια ομάδα ενωμένη, με έναν κοινό στόχο, χωρίς ίχνος ανταγωνισμού. Νέες φιλίες αποτελούν τον κανόνα στη διάρκεια κάθε χρονιάς.

Ατομικό μάθημα: Πότε να το προτιμήσεις;

  1. Έχεις πολύ ιδιαίτερο στόχο (χρονικό, γλωσσικό), ο οποίος δεν καλύπτεται από κανένα προσφερόμενο τμήμα.

  2. Το πρόγραμμα της εργασίας σου (π.χ. κυλιόμενο ωράριο, πολλά ταξίδια) δε σου επιτρέπει να συμμετάσχεις σε οποιοδήποτε τμήμα θα κάλυπτε τις ανάγκες σου.

Συχνά "παράπονα" απέναντι στα τμήματα και υπέρ του ατομικού μαθήματος - τι ισχύει όμως;

  • «Χάνουμε χρόνο με τις απορίες και τις ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή». Αν το μάθημα είναι σωστά οργανωμένο (πλάνο ύλης από την αρχή της χρονιάς, συγκεκριμένος στόχος) αυτό δεν αποτελεί ποτέ πρόβλημα. Κάθε άλλο, ισχύουν όσα λέμε στο Σημείο 4 παραπάνω.

  • «Η καθηγήτρια δεν έχει χρόνο να αφιερώσει στις δυσκολίες μου». Και πάλι δεν ισχύει, μια και βασικό προσόν ενός καλού διδάσκοντος είναι να αναγνωρίζει τις δυσκολίες των μαθητών του και να τις αντιμετωπίζει εγκαίρως, χωρίς να αφήνει να δημιουργηθούν κενά, ακόμα και αν χρειαστεί να υποστηρίξει το μαθητή και εκτός του ωραρίου του τμήματος.

  • «Δεν υπάρχει ευελιξία στο πρόγραμμα». Ιδιαίτερη ευελιξία δεν υπάρχει ούτε και στο ατομικό μάθημα, μια και οι περισσότεροι διδάσκοντες έχουν πολύ φορτωμένα προγράμματα. Άλλωστε, βάσει του Σημείου 3 παραπάνω, η "έλλειψη ευελιξίας" οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα.

  • «Δε φτάνω γρήγορα στο στόχο». Σε 95% των περιπτώσεων το ατομικό μάθημα δεν προχωρά πιο γρήγορα από το ομαδικό, γιατί πολύ απλά ο ρυθμός εξαρτάται πολύ περισσότερο από τις ανάγκες του μαθητή και πολύ λίγο από το τι προσφέρεται από ένα οργανωμένο τμήμα. Αν βιαζόμαστε, υπάρχουν τα ταχύρρυθμα ή υπερεντατικά τμήματα.

  • «Μου κοστίζει το ίδιο ή λιγότερο από το τμήμα, γιατί χρειάζομαι πολύ λιγότερες ώρες». Αυτό έρχεται σε συνέχεια του Σημείου 2 παραπάνω. Το ατομικό μάθημα σε καμία περίπτωση δεν απαιτεί τις μισές ή και λιγότερες ώρες από αυτές του τμήματος για να φτάσει στον ίδιο στόχο. Αν στο τμήμα κάνουμε 6 ώρες την εβδομάδα, στο ατομικό μάθημα μπορεί να χρειαστούμε 5 ή το ελάχιστο 4, αν φορτώσουμε το μαθητή με μεγάλο κομμάτι της δουλειάς για τον προσωπικό του χρόνο. Στο τμήμα το μεγαλύτερο κομμάτι της δουλειάς γίνεται μέσα στην τάξη.

Πού καταλήγουμε;

Δεν μπορεί να εκπλήσσει κανέναν το ότι θεωρούμε το ομαδικό μάθημα σε τμήμα την καταλληλότερη επιλογή για τους περισσότερους μαθητές. Η διδασκαλία και η εκμάθηση οποιουδήποτε αντικειμένου είναι από τη φύση τους διαδικασίες ομαδικές, μέσα στην ομάδα αναπτύσσονται δυναμικές που στο ατομικό μάθημα είναι αδύνατο να προκύψουν. Τα ατομικά μαθήματα, από την άλλη, είναι ο ενδεδειγμένος δρόμος για πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις μαθητών, και αν γίνονται σωστά μπορεί να είναι πολύ αποδοτικά.

Πρέπει να σκεφτείς πολύ καλά τις ανάγκες σου και να απαντήσεις στην ερώτηση: 
Υπάρχει λόγος να κάνω ατομικό μάθημα; 

Αν ναι, να επιλέξεις σωστά τον διδάσκοντα που σου ταιριάζει. Αν όχι, ανήκεις στην μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών/τριών που μπορούν να ενταχθούν σε ένα οργανωμένο τμήμα και να απολαύσουν την εμπειρία ενός ζωηρού, παραγωγικού, διασκεδαστικού μαθήματος.